anna_holmquist26

Önskar tips på mat som är enkel att odla själv!

Anna Holmquist
8 years ago

I sommar ska jag äntligen komma igång och odla. Jag är nybörjare och vill gärna ha tips på enkla saker som jag garanterat kommer att lyckas med. Alla tips mottages tacksam!

From Sandy’s Devastation to a Bountiful Harvest · More Info

Comments (5)

  • PRO
    User
    8 years ago
    Satsa på flera olika grönsaker, lite av varje. Då lyckas du garanterat med några och så ser du vad du/ ni tycker om att äta och använda i matlagningen. Tidigt på våren när jorden rett sig, kan du tex börja med sallad, spenat och rädisa. Fungerar bra att odla i kruka också. Egna grönsaker är magiskt gott. Lycka till!
  • PRO
    Karålas Byrålåda
    8 years ago

    Hej jag tycker att du ska odla det du gillar att äta. Många saker man köper i affären är jättelätt att driva upp själv. Potatis är ett bra tips att börja med för den hjälper dig att få lucker och fin jord. Annat som är lätt och tacksamt om man är nybörjare är rädisor och squash - garanterat massor med skörd. Glöm inte kryddor och ätliga blommor så blir det vacker och fullt med bin och fjärilar också :) Karåla trdgrdsmstr

  • mariannese
    8 years ago

    Rabarber är tacksamt, perenn, så den kommer du alltid att ha även om det kan ta 1 - 2 år för plantan att växa till sig nog att skörda av.

  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    8 years ago

    Du kan börja redan nu med att förbereda jorden genom att vända jorden. Sen kan du låta den vara fram tills det börjar vara varmare då kan du kratta ut klumpar och ogräs. Då du är nybörjare så inte för mycket första året, sallad, rädisor, grönkål och tomat mot en vägg.

  • Anna Theorin
    8 years ago

    Hej, det som är enkelt att odla för en nybörjare är olika sorters bladgrönsaker, dessa är lätta att så och man kan även så dem i omgångar för att få skörd under hela året, Asiatiska bladgrönsaker går även att odla senare på hösten när de "vanliga" inte pallar med kylan :)

Singapore
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.