t_ulfeld

jag behöver hjälp med vardagsrummet

Therese Ulfeld
7 years ago

vi har ett smalt vardagsrum där vi inte har så mycket väggar att jobba med.

vi vill ha fler sittplatser så att man kan umgås och prata samtidigt som vi vill ha möjlighet att mysa framför tvn. kan vi tänka på några andra sätt?

just nu står tvn på en tv bänk mot den lilla väggen och en större divansoffa mittemot. måttet mellan dessa två väggar är 355 cm.

HJÄLP!

de tidigare ägarna hade det såhär, vi har det ganska lika, fast med tv-bänk.

Comments (10)

  • Ossiana Smith
    7 years ago

    Hej! Varför flyttar ni inte på TVn? Gör så att det sociala är i centrum och TVn på en bänk i hörnet. Kanske också byt ut soffan mot en nättare så får ni plats med två 3 sittare i L-format? Lycka till!

    Inspiration · More Info

    Therese Ulfeld thanked Ossiana Smith
  • Inredningsälskaren
    7 years ago

    Jag skulle köpt en nättare men längre soffa!

    Therese Ulfeld thanked Inredningsälskaren
  • Therese Ulfeld
    Original Author
    7 years ago

    sophie: om vi har soffan i hörnet blir det ganska mycket tom yta mot spisen. och vart ska vi ha tvn? :)

  • Therese Ulfeld
    Original Author
    7 years ago

    ossiana: absolut! det är det sociala jag vill ha i fokus så att man sitter mer mot varandra. hm tvn i hörnet kanske man kan ha... :)

    är nyfiken på hur du tänkte med 2 soffor som i ett L? så att den ena soffan inte skymmer brasan och den andra inte skymmer tvn?

  • Therese Ulfeld
    Original Author
    7 years ago

    inredningsälskaren: ja det har jag också funderat över men vi vill ha mer social känsla, det är svårt att prata med gäster när man sitter på rad. och har vi en fåtölj till så blir det bara en plats, vi vill ju gärna att man ska kunna sitta flera... :)

  • Carin Kamsvåg
    7 years ago

    Våga möblera ut från väggarna på tvärsen av rummet för att inte förstärka det långsmala i rummet, t.ex med en tresitssoffa längs den motsatta väggen som soffan står idag och en tvåsitssoffa i vinkel ut i rummet fritt från väggen. Häng TVn där soffan står nu så riktas soffan både mot öppna spisen och TVn.. Och så kan ni ha två nätta stolfåtöljer som är lätta att flytta runt men sköna med kuddar för de tillfällen ni är många. Good luck!

  • PRO
    nolu
    7 years ago

    Håller med om en nättre soffa:) tips:
    https://nolu.se/hem/10-primal-soffa-tin-cat-gra.html

  • PRO
    WÅG Event & Inredning
    7 years ago

    Therese! Jag tänker mig också en nättare soffa, men jag tänker mig, gör något annorlunda, något roligt. varför inte föra in en dagbädd? den tar ingen syn från din öppna spis, en nättare soffa och du kommer även få in fåtölj - er.

    Dagbädden är fantastisk för att få myskänsla, buffa upp med kuddar, filtar och myspys. Den är så fin att bara ligga och slappa på men även om man är fler att dela på.


    Bara ett tips, en tanke. Skickar med någon inspirationsbild



  • PRO
    STIL & Inredning
    7 years ago
    En nättare soffa utan divan. Vet inte om vad för typ av tv bänk och annat ni har men kör på två mindre soffbord, runda i olika höjd så att inte soffbordet blir en sådan stor möbel. Ha en mata som ramar in gruppen (minst 10 cm på varje sida om soffan). Ställ två nättare fåtöljer/stolar så man ser brasan (där divandelen är idag). Behövs ytterligare sittplatser kan ni ha sittpuffar som ni flyttar runt och inte tar sikt från något håll. Det går att köpa en tv bänk med lite djup, tex Ikea bestå 20 cm eller sätt upp en golv stringhylla som tv bänk. Med nättare möbler blir det möblerat men med mer space! Lycka till!
Singapore
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.