stromberg_amanda

Gardiner eller inte?

Hej!

Vi håller på och fixar iordning hemma i vår lägenhet men har svårt att bestämma oss för vilka gardiner vi ska ha i de olika rummen, om vi ens ska ha några alls. Hur har ni gjort hemma hos er? Vilken typ av gardin passar bäst i vardagsrummet respektive köket? Tar tacksamt emot alla tips!


Drury Lane, London · More Info

Comments (26)

  • Sophie I
    8 years ago

    Beror lite på hur fönstren ser ut, om de är höga tycker jag det är väldigt fint med långa gardiner ner till golvet som på bilden

    Amanda Strömberg thanked Sophie I
  • Amanda Strömberg
    Original Author
    8 years ago

    Ja, fönstren är ganska höga så det kan nog passa bra med långa gardiner :) Men vilket typ av tyg ska man egentligen ha? Olika i olika rum?

  • Sara Norrman
    8 years ago

    Vi har bara gardiner i sovrummet, men i badrummet har vi klistrat fast sån där fönstertapet som är halvt genomskinlig, funkar jättebra!

    Amanda Strömberg thanked Sara Norrman
  • Carl Palmquist
    8 years ago

    Tycker det är fräscht med helvita långa, kanske i ett tjockare linnetyg

    Alexander White · More Info

    Amanda Strömberg thanked Carl Palmquist
  • PRO
    FEEM Interior Design
    8 years ago

    I vardagsrummet tycker jag att det är snyggt med långa gardiner. Jag tycker nog att det är snyggast när de placeras så högt upp som möjligt, helst precis vid taket och att man använder sig av en skena istället för gardinstång. I vardagsrummet kanske du ska ha en vit linnegardin och i köket kanske du kan ha en mönstrad hissgardin, kolla in tyger av william morris :) de är superfina!

    Amanda Strömberg thanked FEEM Interior Design
  • Amanda Strömberg
    Original Author
    8 years ago

    Tack snälla för alla bra tips! :)

  • Gisela Larsson
    8 years ago
    Gardin kappor är en styggelse tycker jag. Precis som er andra röstar jag för långa gardiner alt inga gardiner, beror på yta, inredning och material i inredningen.
    Amanda Strömberg thanked Gisela Larsson
  • PRO
    Bolini
    7 years ago

    Långa gardiner är jättesnyggt i rummet men kan också kompletteras med rullgardiner för solskydd så att inte hela fönstret döljs.

    Amanda Strömberg thanked Bolini
  • PRO
    Inredningskontoret
    7 years ago

    Gardiner tycker jag! Däremot får de gärna kännas lättare och ljusare.

    Amanda Strömberg thanked Inredningskontoret
  • PRO
    User
    7 years ago

    Hur kan man kombinera gardiner med gardinstång om man har en rullgardin? Ska man försöka få gardinstången på samma höjd som rullgardinen men längre ut från väggen, eller ska man placera stången en bit ovanför, eller rent av i taket? Vilket tycker ni vore snyggast?

    Amanda Strömberg thanked User
  • mariannese
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    Är jag ensam om att tycka att gardinstänger oftast är fula? I vardagsrummet har jag kornischer i ljust trä (blev för mörkt på bilden) för att dölja kirschstången, en gammaldags lösning som fick beställas. I angränsande arbetsrum har jag korta gardiner med kappa som döljer gardinstången. Tycker inte gardinkappa är en styggelse! Även i det minsta köksfönstret ovanför diskbänken tycker jag det passar bra med gardinkappa. Ursäkta att bilderna blev för mörka, svårt att fota mot ljuset.



    I det större köksfönstret har jag ännu en gammaldags lösning, mormorsstång med hylla i nu så föraktad furu. Men den ger mer förvaringsutrymme i ett mycket litet kök.

    Amanda Strömberg thanked mariannese
  • Sophie I
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    Fin lösning särskilt i första bilden Mariannese! Och Pernilla, det beror lite på hur djupt fönstret är och hur rullgardinen sitter? Har du bild?

  • PRO
    User
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    #Sophie, jag lade in frågan och bilderna [här[(https://www.houzz.se/forum/moerklaegga-sovrum-i-oester-dsvw-vd~3898790?n=2) men har inte fått något bra svar. Vore tacksam för all hjälp! Fönstersmygen är uppskattningsvist 15 cm djup.

  • Sophie I
    7 years ago

    Aha, jag måste ha missat det inlägget! Går det att sätta gardinerna närmare fönstret? Eventuellt skulle du kunna ha gardiner som är bredare än fönstret så att de täcker en större yta? Jag gjorde en sökning på Houzz och alla dessa bilder fanns, kanske du kan hitta inspiration här? Optimalt vore kanske om du kunde placera rullgardinen närmare fönstret och gardiner med gardinstång utanpå.

  • PRO
    User
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    Tack, jättebra länk och detta skulle varit perfekt! Men då skulle det inte gå att öpnna fönstret eftersom fönstret kan öppnas åt flera håll, det var därför vi var tvungna att montera rullgardinen en bit ovanför fönstret.

  • PRO
    User
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    Hej, Amanda! Svar till dig i dina gardinplaner. Tänk på följande *Vilken stil tänker du dig som helhet. Känslan; 'hotellfylligt' eller kanske tunt 'luftigt skir' stil..... kanske ska tyget vara ett konstnärligt intryck med modern marimekko.....*Det tekniska behoven; Behövs mörkläggning, dra för hela partiet förinsyn ibland... I textil och gardinfrågor behövs både estetiken och de tekniska förutsättningarna gå hand i hand. Jag råder ofta till gardiner i sällskapsrum och sovrum för ljudnivån och den mjuka inramningen det kan ge. Använd olika kvalitet i de olika rummen i samma färgskala om du inte gillar blickfång med mönster eller tydliga färger. Lura ögat och om möjligt sätt längre skena/stång än fönstret är, då blir det mycket ljusinsläpp kvar. Det finns fantastiska möjligheter och trevligt om det ger snyggt inryck. Jag fasar över stylingar med för korta gardiner, då är det bättre låta bli ;)

    Lycka till med valen. Börja med ett rum och testa med kanske lakan.

    Favorit i kaxigt mönster Pierre Frey
    Pågående gardinprojekt

    Vill du så kan vi konsultera vidare via mail eller hembesök i Stockholm Uppsala. Välkommen!

    Amanda Strömberg thanked User
  • PRO
    emilia
    7 years ago

    jag föredrar gardiner

    Amanda Strömberg thanked emilia
  • PRO
    Ljus & Comfort i Åhus AB
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    exempel på riktigt snygg rullgardin till köket!

    Amanda Strömberg thanked Ljus & Comfort i Åhus AB
  • PRO
    Ljus & Comfort i Åhus AB
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    vardagsrums tips!

    Amanda Strömberg thanked Ljus & Comfort i Åhus AB
  • PRO
    Emelie Westman
    7 years ago

    Kolla gärna in det här inlägget! Jag har samlat mina bästa tips här! :)granyanser.se

    Amanda Strömberg thanked Emelie Westman
  • Anna-Karin Hagman
    7 years ago

    Snyggt med gardiner!

    Amanda Strömberg thanked Anna-Karin Hagman
  • PRO
    FOLAB
    7 years ago

    snyggt!

    Amanda Strömberg thanked FOLAB
  • PRO
    Konstnär Maria Olsson
    7 years ago

    Jag tycker att det är snyggt att inte ha några gardiner i köket!

  • PRO
    Angelicas foto & design
    6 years ago

    Måste bara tipsa om dom här snygga gardinerna! Tjocka och fint fall, från Ikea!

  • PRO
Singapore
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.