robertlux

Måla med griffelfärg?

Robert Lux
7 years ago

Finns det n

Living Room · More Info

ågon som har erfarenhet av att måla med griffelfärg hemma? Jag funderar på att måla en del av väggen i köket men vill gärna att resultatet ska bli bra och att det faktiskt funkar!

Comments (12)

  • Sophie I
    7 years ago

    Har aldrig provat själv men har hört att det ska vara enkelt! Tycker det är superfint. Du kan ju börja på en mindre yta, typ en skåpslucka :)


    Contemporary and Compact · More Info


  • Malin Ivarsson
    7 years ago

    Funderar just nu på samma sak, har aldrig provat och skulle gärna höra vad andra har för erfarenheter kring detta! Finns det färg som fungerar som griffelfärg och som man kan sätta magneter på?

  • PRO
    Kajsa Inreder
    7 years ago

    Jag har använt griffelfärg och det fungerar utmärkt. Jag målade på kortsidan utav en garderob. Färgen var ganska tunn så den fick målas flera gånger och var lite skvättig, bara så man är förberedd;)

  • Robert Lux
    Original Author
    7 years ago

    @Ossiana: riktigt kul idé!

  • PRO
    Björkmans Måleri AB
    7 years ago

    Vill du ha både och får du först måla med magnetfärg och sen griffelfärg över den så funkar det bra.

  • PRO
    Happy Homes Vetlanda
    7 years ago

    Rust oleum har en produkt som heter Magnetisk skoltavelfärg, då slipper man kostnaden för två produkter. Tänk på att det ofta krävs bra kvalitet på magneterna som används på denna ytan.

  • Katarina Hjortsäter
    7 years ago

    Vi har samma planer men funderar på hur vi får en riktigt jämn yta. Några tips. Det är en bit av väggen vi vill måla.

  • PRO
    Happy Homes Vetlanda
    7 years ago

    Det finns olika sätt att få en slät yta. Väggspackel är väl det vanligaste. Maskera en ruta på väggen och spackla tills du har fått den ytan du vill ha, använd ett finspackel. Slipa av ytan med ett finkornigt sandpapper (240 korn). Tänk på att skoltavelfärg fungerar bäst om den målade ytan har lite penseldrag, annars är det svårt att få skolkritan att fastna. Lycka till!

  • PRO
    Flügger Nacka
    7 years ago

    När man målar med griffelfärg så va noga med att grunda samt att stryk gärna griffelfärgen 3ggr

  • PRO
    Created by Malin
    7 years ago

    Jag har målat flera väggar med griffelfärg. Funkar jättebra. Kul och inspirerande!!

  • PRO
    CarrickDekor
    7 years ago

    Måla gärna med en bra häftgrund innan och se till att röra om färgen ordentligt - jag brukar pensla och då räcker det med ett par lager. Bilden är på en fd vit kylskåp som målades med 'träådring' och 'griffeltavla'

Singapore
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.