hannah_engstrom

Göra säng till soffa med sänggavel

Hannah
7 years ago

Hej alla duktiga houzzläsare, jag har ett dilemma som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Det gäller en säng (90cm) som jag vill göra mer ombonad för att funka som en mysig extra sittplats dagtid då sängplatsen är en del av vardagsrummet. Jag har en stor soffa också men sängen behöver bli mer integrerad i vardagsrummet. Jag funderar på om en sänggavel längs den långsida av sängen som står mot väggen skulle kunna funka? Men måste man då ha en gavel som är lika lång som sängen eller kan det funka med en 180 cm? Och måste man även ha en huvudgavel eller kan det bli snyggt med bara en på långsidan? Alla tips är välkomna. Bifogar en bild som ger en uppfattning om hur sängen står i rummet etc. Tack på förhand

Comments (10)

  • PRO
    Roos Möbelateljé & Tapetserarverkstad
    7 years ago

    Hej Hannah! Bra idé att göra sängen till en soffa eller dagbädd också, då får man ju dubbel användning för möbeln. jag skulle nog föreslå en sänggavel på kortändan (90cm) mot väggen och sedan ha stora och små kuddar längst väggen på dagtid. Vid fotändan kan man ha en rund lång kudde dagtid. Då blir det en klassisk säng med huvudsänggavel för sovtiden och en häftig soffa med gavel och kuddar på dagen. En lång sänggavel på långsidan till en 90 säng kan se lite märkligt ut. Lycka till!

    Hannah thanked Roos Möbelateljé & Tapetserarverkstad
  • Hannah
    Original Author
    7 years ago

    Tack så mkt för din feedback! Har du även tips på vart jag hittar stora kuddar som kan funka som ryggstöd när man vill ha sängen som soffa? Tycker att det är svårt att hitta kuddar i modell större.

  • PRO
    Josefina
    7 years ago

    Hej Hannah,

    Här är ett snyggt exempel på hur man kan få en säng att kännas som en soffa: skapa en tavelvägg! Kanske är lite roligare istället för en sänggavel på långsidan, då detta kan se lite märkligt ut, som Roos Möbelateljé nämnde. Massa kuddar i olika storlekar hjälper också, och ett snyggt neutralt överkast - förslagsvis linne.


    Tomtebogatan · More Info

    Lycka till! Visa gärna färdigt resultat sedan :)

    Hannah thanked Josefina
  • Ossiana Smith
    7 years ago

    Massor med kuddar och en stor mysig filt. Ikea har ju massor med bra kuddar, men skulle även tipsa om H&M home - fina linnekuddar och överkast.

    Hannah thanked Ossiana Smith
  • PRO
    Roos Möbelateljé & Tapetserarverkstad
    7 years ago

    Mitt nöje Hannah :-)

    Att rama in sängen med en sänggavel och eventuellt även en gavel vid fotändan också ger ett tydligare uttryck tycker jag. Verkar som du önskar göra något mer med sängen än att bara ha en massa kuddar i den som på bilden ovan av Josefina Boston. Alltid trevligt att sova med sänggavel, eller hur?

    Hannah thanked Roos Möbelateljé & Tapetserarverkstad
  • Hannah
    Original Author
    7 years ago

    Såå många bra tips, tack alla! Undrar över detta med gavel på kortsidan. Ser det bättre ut med en 120 cm bredd på gaveln till en 90-säng eller ska det vara just 90 cm?

  • PRO
    EJ Interior
    7 years ago

    Som det skrivits om ovan så rekommenderar jag inte heller en gavel längs långsidan. Tycker inte heller att du behöver en vid huvudänden. Jobba istället med kuddar i olika storlekar, både stora, mindre och långsmala. Bra kuddar och överdrag finns på H&M Home och Åhléns bland annat. Större kuddar brukar man kunna hitta på Indiska, IKEA, ibland Åhléns sen har Ellos sånt också.

    Om du ändå vill ha huvudgavel skulle jag rekommendera max 100 cm bredd på den.

    Lycka till!

    /Emelie, stylist

  • PRO
    Kajsa Inreder
    7 years ago

    Många bra tips på kuddar. Håller med Emelie om att inte har för bred säng om du vill att den skall se ut som en soffa. Å andra sidan har du en bred säng behöver du inte bädda bort och förvara en massa kuddar varje kväll, du får plats ändå:) Så det kan vara en praktiskt fråga för dig också.

    Granit har stora fina kuddar och ibland om man har tur kan man köpa endast "soffkuddar" (från befintlig soffa) i fyndhörnan på IKEA;)

    Lycka till!

    Hannah thanked Kajsa Inreder
  • PRO
    Inlandets Skorsten & Kamin
    7 years ago

    Lycka till

    Hannah thanked Inlandets Skorsten & Kamin
Singapore
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.