emma_h_rk_nen

Tips till vardagsrum!

Emma Härkönen
5 years ago
Hej!!

Jag har precis flyttat till en helt ny typ av lägenhet än jag tidigare haft och har fastnat lite på inredningen.. Dels funderar jag på vad jag ska välja för typ av gardiner på ett sånt här fönster? Stång eller skena? Och hur ska jag placera dom?

En annan sak är att det är ett ganska stort vardagsrum/matrum med mycket väggyta så jag inte vet hur jag ska ta tillvara på dom på bästa sätt utan ett för rörigt intryck, har ni några tips?

Och det sista, hur gör man med taklampor och mattor då man har både matbord och vardagsrumsbord så pass nära? Kan man ha lampa/matta över båda och vad hade ni då valt för typer?

Tack på förhand och ni är grymma på att inspirera allihopa!


P.S Mattan är bara tillfällig och jag jobbar på att få min sambo att göra sig av med dom alldeles för stora högtalarna ;)

Comments (3)

  • Sara Norrman
    5 years ago

    Hej Emma! Vad fint du har det! En smart sak jag lärt mig av Houzz när det gäller gardiner är att sätta skenan så nära taket som möjligt och inte lämna nån glipa – ser sådär hotellyxigt ut, och taket känns högre. [Här finns en artikel att läsa om du vill.[(https://www.houzz.se/magasin/fraaga-inredaren-saa-vaeljer-du-raett-gardin-stsetivw-vs~75781091)


    När det gäller tavlor på väggar kanske det kan vara smart att[gruppera dem[(https://www.houzz.se/magasin/fraaga-experten-saa-skapar-du-en-gallerivaegg-av-tavlorna-hemma-stsetivw-vs~68634554) – eller satsa på något stort och läckert [konstverk[(https://www.houzz.se/magasin/nyfiken-paa-konst-haer-aer-expertens-tips-foer-nyboerjaren-stsetivw-vs~108117203). Hoppas du får en massa goda råd i forumet!

  • PRO
    EJ Interior
    5 years ago

    Hej,

    Här kanske det kommer lite svar på dina frågor.

    - Gardiner ska alltid sitta i taket eller så nära taket som möjligt och jag rekommenderar alltid en skena. Sätt den från vägg till vägg.

    - Sätt en större tavla 50x70 eller 70x100 vid matbordet och bygg en tavelvägg ovanför soffan, alternativt kan du sätta en stor rund spegel bakom soffan, tänk på att den inte ska sitta för högt upp, max 30-40 cm från soffkanten. Sätt upp en vägglampa eller ställ golvlampa vid växten bredvid soffan också.

    - Ni kan absolut ha två taklampor men det bästa då är om dom går i samma stil, typ samma lampa men en mindre vid matbordet. Alternativt sätter ni en taklampa vid soffgruppen och en vägglampa med arm över matbordet. Ni skulle även behöva en lampa i fönstret och en vid tv:n för att få en bra ljussättning. Det funkar superbra att ha mattor på båda ställena men jag hade skippat mattan vid matbordet och köpt en riktigt stor matta till soffgruppen, minst 2x3 meter (den ska vara längre än soffan).

    Lycka till!

    Vänligen,

    Emelie Johanson, Stylist

  • PRO
    Kreativa Katarina
    5 years ago

    Hej! Du har fått många bra tips, men här kommer mitt. Jag tycker det är fint med rumsavdelare i sådana här avlånga rum. Har gjort en idébok på temat : ) Det kan vara en hylla, ett fönster eller bara rolig detalj.


    Clapham Apartment · More Info


    Kevin Garrison · More Info


    CANAN RESIDENCE STUDIO FLAT · More Info


Singapore
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.